sunnuntai 16. marraskuuta 2014

Minirogaining Kuusijärvellä

Kuntorastikausi on tosiaan ohi, mutta kaikenlaista muuta suunnistusaktiviteettia järjestetään pitkin loppusyksyä. Helsinki Night Challengen yökorttelirasteille en ehtinyt, mikä on tosi sääli (onneksi he järjestävät pari lisätapahtumaa), mutta tänään osallistuin Pihkaniskojen Vantaan Kuusijärvellä järjestämään Itä-Hakkilan kierrokseen, joka oli samalla ensimmäinen kosketukseni rogainingiin.

"Tavallisessa" suunnistuksessahan on valmiit radat, joiden rastit pitää kiertää määrätyssä järjestyksessä, ja aika ratkaisee. Rogainingissa kaikilla osallistujilla on sama (maksimi)aika, mutta rastien järjestyksen saa päättää itse. Reitin suunnittelu onkin merkittävä osa tuossa hommassa. Rasteista saa eri määrän pisteitä, joten jos (mun tapauksessa kun) ei ehdi hakea kaikkia rasteja, tuo sekin oman lisänsä suunnitteluun.

Yleensä rogaining-kisat ovat pitkiä, parista tunnista vuorokauteen, ja niihin osallistutaan muutaman hengen joukkueina. Itä-Hakkilan kierroksella kaikki taisivat olla yksin liikkeellä ja tapahtuman kesto oli vain tunti, joten se oli hyvä pehmeä lasku tuohon lajiin. Kun en ole osallistunut pidempiin tapahtumiin, en tiedä, onko paniikki "aikaa on jäljellä liian vähän!" aina läsnä, mutta ainakin tuollaisessa lyhyessä kisassa se oli vahva :D

Tänään kisassa oli myös hauska tvisti: 1, 3 ja 5 pisteen rastit sai hakea milloin vain, mutta 7 pisteen rastit olivat "hyväksyttäviä" vain aina 20 minuuttia kerrallaan. Mä pummasin heti alkuun ekan rastin, ja siinä tuhraantui 3-4 minsaa (se on tunnin kisassa paljon!), enkä sitten ehtinytkään yhdelle suunnittelemalleni 7 pisteen rastille. Ylipäätään rogainingin jälkeen tuntuu olevan vieläkin enemmän mahdollisuutta jälkispekulointiin, vaikka "tavis"suunnistuksessakin mä analysoin rataa ja omia reittivalintoja jälkikäteen aika paljon. Metsään kirmatessani ajattelin reittisuunnitelmani olevan varsin hyvä oma nopeuteni ja taitoni huomioiden, mutta nyt tarkemmin ajateltuna olisin pienellä muutoksella saanut 7 pistettä enemmän :) Plus sitten vielä ne pummin viemät toiset 7 pistettä.

No, onneksi pisteillä ja sijoituksilla ei ole mulle niinkään väliä. Olen tosi iloinen, että uskaltauduin lähtemään tuonne tapahtumaan. Sää oli taas tänään mainio ja on aina kivaa suunnistaa ekaa kertaa uudella alueella. Maasto oli mukavan vaihtelevaa, vaikka varsinkin loppupuolella kirosin, kun mäkiä ja pieniä nyppylöitä riitti. Kuten aiemminkin suunnistustapahtumissa, tänäänkin kaikki järjestäjät ja muut osallistujat olivat ystävällisiä ja neuvoivat ensikertalaista erinomaisesti :)

Mikä oli teidän viikonlopun kohokohta?

2 kommenttia:

  1. Moikka! :) Mä olin tuolla kans, ja tykkäsin kyllä, vaikka se aika-paniikki oli huomattavasti enemmän läsnä tässä tunnin kisassa ja liikkuvien rastien ansiosta, kuin mitä syysrogan 4 tunnin sarjassa oli. :) Se oli silloin mun eka rogaining-tapahtuma. Loppaisena seraavaksi taas...

    Mä olin niin typerä siinä lopussa, kun olin menossa seiskan rastille, ja sitten aloin miettiä, että oon leimannut sen jo aiemmin, ja käännyin 50 metriä ennen rastia pois. Maalissa tajusin, etten tosiaan ollut leimannut sitä, vaan toisen seiskan ihan alussa :D Voi jösses mitä sekoilua! Mut ei se haitannut, kun oli niin kiva liikkua kuitenkin! :) Kiva tapahtuma!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla, etten ollut ainoa aikapanikoija :D mietiskelin jälkikäteen, että 2 tai 4 tunnin roga olisi ehkä ollut kivempi ekana tapahtumana, niin olisi ollut enemmän aikaa pähkäilemiseen jne. Mutta hauskaa oli tuollakin!

      Kuulin sunnuntaina tuosta loppiaisrogasta, huima tapahtuma! Olet kyllä rohkea, kun uskallat lähteä sinne :)

      Poista